Neurovývojové poruchy dle MKN-11: Přehled klinických kritérií a diagnostických nástrojů

 

Srovnání klinických kritérií a diagnostiky neurovývojových poruch v MKN-11

MKN-11 zavedla významné změny v klasifikaci neurovývojových poruch a poskytuje komplexnější a nuanční přístup k diagnostice a klasifikaci těchto poruch. V tomto článku se zaměříme na klinická kritéria a diagnostiku následujících neurovývojových poruch v MKN-11:

1. Vývojová porucha řeči nebo jazyka (6A01)
2. Porucha autistického spektra (6A02)
3. Vývojová porucha učení (6A03)
4. Vývojová porucha motorické koordinace (6A04)

Vývojová porucha řeči nebo jazyka (6A01)

Klinická kritéria MKN-11 pro diagnostiku vývojové poruchy řeči nebo řeči zahrnují následující základní rysy:

- Přetrvávající potíže s osvojováním a používáním jazyka napříč modalitami (tj. mluvený, psaný, znakový jazyk nebo jiné).
- Tyto obtíže nejsou způsobeny sluchovým nebo jiným smyslovým postižením, motorickou dysfunkcí, mentálním postižením nebo environmentální deprivací.
- Tyto obtíže jsou obvykle spojeny s úzkostí nebo narušením osobní, rodinné, sociální, vzdělávací, pracovní nebo jiné důležité oblasti fungování.

MKN-11 doporučuje použití specifických hodnotících nástrojů a metrik pro hodnocení vývojové poruchy řeči nebo jazykové poruchy, jako je klinické hodnocení jazykových základů (CELF) a test jazykového vývoje (TOLD).

Porucha autistického spektra (6A02)

Klinická kritéria MKN-11 pro diagnózu „základní“ poruchy autistického spektra (ASD) zahrnují následující základní rysy:

- Přetrvávající deficity ve schopnosti iniciovat a udržovat vzájemnou sociální interakci a sociální komunikaci.
- Řada omezených, opakujících se a nepružných vzorců chování a zájmů.
- Tyto poruchy jsou obvykle spojeny s úzkostí nebo narušením osobních, rodinných, sociálních, vzdělávacích, pracovních nebo jiných důležitých oblastí fungování.

Klasifikační systém MKN-11 pro ASD zahrnuje několik podtypů, které jsou kategorizovány na základě jazykových a intelektuálních schopností jednotlivce, což poskytuje podrobnější a podrobnější přístup k charakterizaci různých prezentací ASD. Podtypy ASD podle MKN-11 jsou následující:

1. Porucha autistického spektra BEZ poruchy intelektového vývoje a s lehkou nebo žádnou poruchou funkčního jazyka: 6A02.0
2. Porucha autistického spektra BEZ poruchy intelektového vývoje a s narušeným funkčním jazykem: 6A02.1
3. Porucha autistického spektra S poruchou intelektového vývoje a s lehkou nebo žádnou poruchou funkčního jazyka: 6A02.2
4. Porucha autistického spektra S poruchou intelektuálního vývoje a s narušeným funkčním jazykem: 6A02.3
5. Porucha autistického spektra BEZ poruchy intelektového vývoje a s lehkou nebo žádnou poruchou funkčního jazyka: 6A02.4
6. Porucha autistického spektra BEZ poruchy intelektového vývoje a s narušeným funkčním jazykem: 6A02.5

MKN-11 doporučuje použití specifických hodnotících nástrojů a metrik pro hodnocení ASD, jako je Diagnostický rozhovor pro sociální a komunikační poruchy (DISCO), Diagnostický rozhovor s autismem – revidovaný (ADI-R) a Plán diagnostických pozorování autismu ( ADOS).

Vývojová porucha učení (6A03)

Klinická kritéria MKN-11 pro diagnostiku vývojové poruchy učení zahrnují následující základní rysy:

- Potíže s osvojováním a používáním akademických dovedností (tj. čtení, psaní nebo matematiky).
- Tyto obtíže nejsou způsobeny mentálním postižením, smyslovým postižením nebo nedostatečnými vzdělávacími příležitostmi.
- Tyto obtíže jsou obvykle spojeny s úzkostí nebo narušením osobní, rodinné, sociální, vzdělávací, pracovní nebo jiné důležité oblasti fungování.

MKN-11 doporučuje použití specifických hodnotících nástrojů a metrik pro hodnocení vývojové poruchy učení, jako jsou Woodcock-Johnsonovy testy úspěchu a Kaufmanova hodnotící baterie pro děti.

Vývojová porucha motorické koordinace (6A04)

Klinická kritéria MKN-11 pro diagnostiku vývojové poruchy motorické koordinace zahrnují následující základní rysy:

- Potíže s osvojováním a prováděním koordinované motoriky.
- Tyto obtíže nejsou způsobeny mentálním postižením, zrakovým postižením nebo nedostatečnými vzdělávacími příležitostmi.
- Tyto obtíže jsou obvykle spojeny s úzkostí nebo narušením osobní, rodinné, sociální, vzdělávací, pracovní nebo jiné důležité oblasti fungování.

MKN-11 doporučuje použití specifických hodnotících nástrojů a metrik pro hodnocení vývojové poruchy motorické koordinace, jako je Movement Assessment Battery for Children a Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency

Závěrem, MKN-11 poskytuje klinická kritéria a specifické hodnotící nástroje pro diagnostiku a hodnocení neurovývojových poruch, včetně vývojové poruchy řeči nebo jazyka, poruchy autistického spektra, vývojové poruchy učení a vývojové poruchy motorické koordinace. Přístup MKN-11 ke klasifikaci těchto poruch je komplexnější a jemnější, přičemž bere v úvahu jazyk a intelektuální schopnosti jednotlivce. Nový systém ICD-11 umožňuje přesnější a konzistentnější diagnostiku napříč různými věkovými skupinami a úrovněmi závažnosti, což lékařům umožňuje poskytovat více přizpůsobené a přesnější diagnózy a podporu pro jednotlivce s neurovývojovými poruchami. Další informace o klasifikaci neurovývojových poruch MKN-11 naleznete na oficiálních webových stránkách MKN-11 na adrese https://icd.who.int/en.

A Comparison of Clinical Criteria and Diagnostics for Neurodevelopmental Disorders in the ICD-11

The ICD-11 has introduced significant changes in the classification of neurodevelopmental disorders, providing a more comprehensive and nuanced approach to the diagnosis and classification of these disorders. In this article, we will focus on the clinical criteria and diagnostics for the following neurodevelopmental disorders in the ICD-11:

1. Developmental speech or language disorder (6A01)
2. Autism spectrum disorder (6A02)
3. Developmental learning disorder (6A03)
4. Developmental motor coordination disorder (6A04)

 

Developmental Speech or Language Disorder (6A01)

The ICD-11's clinical criteria for the diagnosis of developmental speech or language disorder include the following essential features:

  • Persistent difficulties in the acquisition and use of language across modalities (i.e., spoken, written, sign language, or other).
  • These difficulties are not due to hearing or other sensory impairments, motor dysfunction, intellectual disability, or environmental deprivation.
  • These difficulties are usually associated with distress or impairment in personal, family, social, educational, occupational, or other important areas of functioning.

The ICD-11 recommends the use of specific assessment tools and metrics for the evaluation of Developmental Speech or Language Disorder, such as the Clinical Evaluation of Language Fundamentals (CELF) and the Test of Language Development (TOLD).

 

Autism Spectrum Disorder (6A02)

The ICD-11's clinical criteria for the diagnosis of "core" Autism Spectrum Disorder (ASD) include the following essential features:

  • Persistent deficits in the ability to initiate and sustain reciprocal social interaction and social communication.
  • A range of restricted, repetitive, and inflexible patterns of behavior and interests.
  • These disturbances are usually associated with distress or impairment in personal, family, social, educational, occupational, or other important areas of functioning.

The ICD-11's classification system for ASD includes several subtypes, that are categorized based on the individual's language and intellectual abilities, providing a more detailed and nuanced approach to characterizing the different presentations of ASD:

  • Autism spectrum disorder WITHOUT disorder of intellectual development and WITH MILD OR NO impairment of functional language: 6A02.0
  • Autism spectrum disorder WITHOUT disorder of intellectual development and WITH impaired functional language: 6A02.1
  • Autism spectrum disorder WITH disorder of intellectual development and WITH MILD OR NO impairment of functional language: 6A02.2
  • Autism spectrum disorder WITH disorder of intellectual development and WITH impaired functional language: 6A02.3
  • Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and WITH MILD OR NO impairment of functional language: 6A02.4
  • Autism spectrum disorder WITHOUT disorder of intellectual development and WITH impaired functional language: 6A02.5

The ICD-11 recommends the use of specific assessment tools and metrics for the evaluation of Autism Spectrum Disorder (ASD), such as the Diagnostic Interview for Social and Communication Disorders (DISCO), Autism Diagnostic Interview - Revised (ADI-R), and Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS).

 

Developmental Learning Disorder (6A03)

The ICD-11's clinical criteria for the diagnosis of developmental learning disorder include the following essential features:

  • Difficulties in the acquisition and use of academic skills (i.e., reading, writing, or mathematics).
  • These difficulties are not due to intellectual disability, sensory impairments, or inadequate educational opportunities.
  • These difficulties are usually associated with distress or impairment in personal, family, social, educational, occupational, or other important areas of functioning.

The ICD-11 recommends the use of specific assessment tools and metrics for the evaluation of Developmental Learning Disorder, such as the Woodcock-Johnson Tests of Achievement and the Kaufman Assessment Battery for Children.

 

Developmental Motor Coordination Disorder (6A04)

The ICD-11's clinical criteria for the diagnosis of developmental motor coordination disorder include the following essential features:

  • Difficulties in the acquisition and execution of coordinated motor skills.
  • These difficulties are not due to intellectual disability, visual impairments, or inadequate educational opportunities.
  • These difficulties are usually associated with distress or impairment in personal, family, social, educational, occupational, or other important areas of functioning.

The ICD-11 recommends the use of specific assessment tools and metrics for the evaluation of Developmental Motor Coordination Disorder, such as the Movement Assessment Battery for Children and the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency.

 

Conclusion

In conclusion, the ICD-11 provides clinical criteria and specific assessment tools for the diagnosis and evaluation of neurodevelopmental disorders, including developmental speech or language disorder, autism spectrum disorder, developmental learning disorder, and developmental motor coordination disorder. The ICD-11's approach to the classification of these disorders is more comprehensive and nuanced, taking into account the individual's language and intellectual abilities.

The ICD-11's new system allows for a more accurate and consistent diagnosis across different age groups and levels of severity, enabling clinicians to provide more tailored and precise diagnoses and support for individuals with neurodevelopmental disorders. For more information on the ICD-11's classification of neurodevelopmental disorders, please visit the official ICD-11 website at https://icd.who.int/en.